torstai 21. elokuuta 2014

Over one week



Meiän vauhdikas koira Chloe (en oo varma miten kirjotetaan)
Nyt oon majaillu jo reilu viikon täällä Amerikan puolella. Perheen luokse tulin lauantauina ja ainaki tähän asti kaikki on sujunu tosi hyvin! Perhe on tosi kiva ja ymmärtää etten osaa nii hyvin viel kieltä ja selittää mulle aina kaiken jos tarttee jne. Koulu mulla alko maanantaina, tosin muilla se oli alkanu jo viime viikon keskiviikkona. En kuitenkaan oo missannu paljoa muiden puheista päätellen. Oon koulussa senior, eli vikalla luokalla, mutta mulla on silti paljon tunteja muidenki kanssa. Oikeestaan sillä ei oo muuten mitään väliä mutta on kiva päästä osallistumaan graduationiin yms. Tosiaan on aika iso muutos tulla noin 300 ihmisen lukiosta kouluun jossa on 2000 oppilasta ja eka päivä meniki ihmetellessä missä kaikki paikat on ja kummastellessa ihmismäärää. Suurin osa ketkä on mun tunneilla ja keille oon koulussa jutellu vaikuttaa kyl tosi mukavilta ja kaikki aina auttaa esim. luokan löytämisessä yms jos vaan kysyy. Opet on myös tosi mukavia, selittää aina jos jotain ei ymmärrä ja saa käyttää puhelimen sanakirjaa jos haluu. Ekana päivänä menini kouluun dadin kyydillä mutta nyt käytän aina sitä perinteistä keltasta bussia.
Koulu alkaa 7.30 ja loppuu 2.25 ja lukkarissa on 6 ainetta + ruokatunti. Joka tunnin välissä on 10 min välkkä ja sillon ehtii yleensä just ja just käydä kaapilla ja ettiä tiensä seuraavaan luokkaan, joten ihmettelen miten joissain High Schooleissa välkät on jotain 3 min... Mulla tää sama lukkari kestää koko vuoden:

1. Tanssi: Eri tanssilaleja, esim. jazz, hip hop, baletti jne. Tunnilla on aika lailla kaiken ikäsiä oppilaita, enimmäkseen tyttöjä.

2. Hissa: Eka tunti oli aika naurettava, meille annettiin kartat USA:sta ja sinne piti sijottaa osavaltiot ja tiettyjä kaupunkeja. Jouduin pidättelee naurua ku moni ihmetteli missä on Washington DC tai vaikka Minnesota... Tosiaan vähän eri tasoa ku Suomen koulussa. Muut tunnit on kuitenki ollu jo vähän haastavampia, enimmäkseen kielen takia.

3. Enkku: Junioreiden kanssa, vähän niiku meiän äikän tapasta. Tehään esseitä, harjotellaan kirjallisuuden sanoja jne.

4. Matikka: Mulla on kurssi Algebra 2 ja tähän asti ei oo ainakaan tullu mitään uutta. Musta on kuitenki kiva kerrata noita juttuja ja uskon että myöhemmin tulee sellastaki mitä en oo vielä käyny Suomessa. Tunnilla on oppilaita Sophomoreista Senioreihin.

5. Ruokatunti, kestää 45 min. Mulla on aina omat eväät mukana, varmaan noin puolilla on.

6. Cooking, se on vähän niiku meiän köksää. Tänään tehtiin Bruchettaleipiä. Tää tunti on siitä kiva että pääsee enemmän juttelemaan kaikille.

7. Bilsa: Melko vaikeeta koska sisältää niin paljon sanoja joita en oo ikinä kuullukaa enkuks, mut ope ei vaadi multa liikoja joten saan tehä jutut aika lailla omaan tahtiin.

Koulussa tosiaan oppilaita kohdellaan ku lapsia ja muutenki huomaa että Suomessa nuoret on paljon itsenäisempiä ku täällä. Esim. matikan tunnilla ennen Quiziä ope selitti varmaan 20 minuuttia kuinka kokeessa pitää käyttäytyä ( kännykät pois jne), Enkussa meillä oli koe tuntikäyttäytymisestä joka sisälsi muun muassa sen mitä tunnilla pitää olla mukana ja Köksässä ope käyttää yhen tunnin siihen ku se näyttää miten ruoka tehään ja seuraavana päivänä me tehään se. Samoin ope selittää varmaan 5 minuuttia siitä että kädet pitää pestä ennen ku alkaa tehä ruokaa. Eli siis aika itsestään selviä asioita jotka vie paljon aikaa tunneilta, mut mikäpä siinä:D

Eilen olin kirkon järkkäämässä Youth Groupin keskiviikkotapahtumassa jossa lähinnä hengailtiin, syötiin, uitiin, pelailtiin lentopalloa jne. Oli kivaa, siellä oli seniortyttöjä mun tanssitunnilta ja pääsin tutustumaan niihinki vähän paremmin!






Lauantaina oon menossa Tanskalaiselle vaihtarille Rebeccalle yökylään ja sitä ennen kahen muun vaihtarin BBQ-iltaan :)

Helmi

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti